piątek, 26.04.2024 - tydzień (N)ieparzysty
logoPolSl2019 2logoRE100
Wydział Elektryczny

Przewody doktorskie prowadzone na Wydziale Elektrycznym Politechniki Śląskiej

 
Tytuł:
Analiza wpływu konstrukcji na właściwości filtrów zaburzeń przewodzonych przekształtników energoelektronicznych
Doktorant:
Szymon Pasko
Dziedzina nauk technicznych. Dyscyplina naukowa:
elektrotechnika
Data obrony rozprawy:
15 marca 2011 r.
Data nadania stopnia:
22 marca 2011 r.
Streszczenie:
Celem badań przedstawionych w pracy jest analiza wpływu konstrukcji filtrów zaburzeń przewodzonych na ich tłumienność (skuteczność), gdy źródłem zaburzeń jest przekształtnik energoelektroniczny. Badanie filtrów w rozprawie są prowadzone równolegle z badaniem przekształtnika energoelektronicznego, jako źródła zaburzeń przewodzonych. Wszystkie prowadzone w pracy analizy teoretyczno – symulacyjne zostały potwierdzone badaniami eksperymentalnymi Motywacją jest zapotrzebowanie przemysłu na takie wyniki badań. W ramach pracy między innymi zaprojektowano i wykonano przekształtniki PFC (Power Factor Correction) o różnej konstrukcji oraz przeanalizowano je jako źródło zaburzeń. Przeprowadzono kompleksową analizę konstrukcji filtrów przeciwzakłóceniowych, w odniesieniu do filtru firmy Schaffner, zaproponowano analityczny model filtru oraz zweryfikowano go eksperymentalnie.
Rozprawy doktorskie Wydziału Elektrycznego
Tytuł:
Struktury automatyki elektroenergetycznej poprawiające współpracę układów generacji rozproszonej z systemem elektroenergetycznym w stanach zakłóceniowych
Doktorant:
Piotr Rzepka
Dziedzina nauk technicznych. Dyscyplina naukowa:
elektrotechnika
Data obrony rozprawy:
19 października 2010 r.
Streszczenie:
Przyłączanie do sieci dystrybucyjnej źródeł rozproszonych jest przyczyną szeregu problemów związanych m.in. z funkcjonowaniem struktur sterowniczych i zabezpieczeniowych. Wynika stąd potrzeba stworzenia nowych struktur automatyki poprawiających współpracę źródeł rozproszonych z SEE. W celu opracowania zasad formułowania takich struktur, w pracy przedstawiono zagadnienia dotyczące zachowania się źródeł rozproszonych w stanach zakłóceniowych oraz wpływu tych źródeł na funkcjonowanie automatyki elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej. Należy podkreślić, że różny charakter pracy sieci dystrybucyjnej WN oraz SN i NN wymusił przeprowadzenie odrębnych analiz dla tych sieci. Uzyskane wyniki pozwoliły na opracowanie struktur systemu nadrzędnej automatyki generacji rozproszonej (NAGR), znacząco poprawiającego współpracę źródeł rozproszonych z SEE.
Rozprawy doktorskie Wydziału Elektrycznego
Tytuł:
Badania pomiarowe i modele aktuatorów SMA, uwzględniające zjawiska elektro-termo-mechaniczne oraz ich wykorzystanie w układach sterowania
Doktorant:
Marek Kciuk
Dziedzina nauk technicznych. Dyscyplina naukowa:
elektrotechnika
Data obrony rozprawy:
5 października 2010 r.
Streszczenie:
Celem pracy jest wyznaczenie charakterystyk stopów SMA jako aktuatorów, opracowanie modelu matematycznego opisującego aktuator tego typu. Zaprojektowano i wykonano zautomatyzowane stanowisko pomiarowe, zrealizowano szeroki zakres badań wybranego aktuatora, zaproponowano charakterystyki eksploatacyjne przydatne w fazie projektowania urządzeń napędzanych aktuatorami SMA, opracowano model matematyczny aktuatora, na podstawie zmodyfikowanego równania Fermiego-Diraca. Zaproponowane rozwiązanie pozwoliło uprościć opis temperaturowej pętli histerezy, wyznaczanej jako różnica określonych współczynników w równaniach dla stanu statycznego. W pracy przedstawiono metodologię opracowywania modelu matematycznego aktuatora SMA na postawie wyników serii pomiarowych wybranego aktuatora. Dokładnie opisano wszystkie procedury pomiarowe, co zapewnia powtarzalność wyników niezbędną do opracowania modeli matematycznych innych aktuatorów SMA.
Tytuł:
Zarządzanie rozpływem energii w napędzie hybrydowym
Doktorant:
Marcin Fice
Dziedzina nauk technicznych. Dyscyplina naukowa:
elektrotechnika
Data obrony rozprawy:
30 czerwca 2010 r.
Streszczenie:
Opracowano: algorytmy pracy napędu hybrydowego równoległego dla autobusu miejskiego, jezdny cykl reprezentatywny autobusu miejskiego, algorytm hamowania rekuperacyjnego dla napędu na oś tylna pojazdu. Zbudowano stanowisko badawcze napędu hybrydowego równoległego, przeprowadzono badania stanowiskowe oraz symulacyjne badanego napędu. Wynikiem badań było obniżenie zużycia paliwa względem napędu tradycyjnego o ok. 30%.